Kernefortælling: En kort og en lang

Den korte

Siden nabogo blev stiftet i 2018, har vi skabt en fundamental forandring af hverdagstransporten: nabogos moderne samkørsel skaber mere mobilitet og styrker den kollektive transport.

Vi har udviklet en højteknologisk app, målrettet en travl hverdag. Og vores kampagner flytter adfærd i den virkelige verden.

Trafikselskaber, kommuner og regioner samarbejder med nabogo om at fremme samkørsel, fordi det er en reel klimaindsats, reducerer trængslen og skaber mere mobilitet – særligt hvor det mangler.

Den lange

Ved de store byer snegler bilerne sig frem i myldretiden. På landet suser de forbi mennesker, som står med et transportproblem, hvis de ikke har egen bil. I begge tilfælde er der typisk kun én person i bilen – nemlig føreren.

De tomme bilsæder kalder vi transportspild, og manglende transport kalder vi mobilitetsfattigdom. Begge dele bekæmper vi sammen med vores partnere og brugere, og sammen forbinder vi land og by. Det gør vi ved at skabe en fundamental forandring af hverdagstransporten: nabogos moderne samkørsel skaber mere mobilitet og styrker den kollektive transport. Moderne samkørsel er fleksibel, digital, sikker og fungerer i en travl hverdag.

Nabogo arbejder for en fremtid, hvor alle frit kan vælge den mest oplagte transportform på et givent tidspunkt – på tværs af bil, tog, bus og cykel. Hvor vi alle er mobilister.

Det skal være let og attraktivt at køre sammen, ellers forandrer vi ikke hverdagsvaner. Derfor tager vores platform udgangspunkt i brugernes behov med en række unikke elementer, der sænker tærsklen til første samkørsel, og som fastholder brugere over tid. Koordineringen er let, selv om der er mange muligheder, det deleøkonomiske koncept er fair, og betalingen sker automatisk. Vi har udviklet vores app i Danmark til en dansk hverdag, hvilket gør den enestående på markedet.

Dog gør en velfungerende platform det ikke alene. Nabogo arbejder med alle aspekter af mobilitet: Vi dykker ned i lokale forhold og laver mobilitetsanalyser. Vi rækker ud lokalt. Vi laver kampagner og udvikler vores platform. Vi måler og evaluerer.

Samkørsel er værdifuld for samfundet. Derfor indgår vi partnerskaber med trafikselskaber, kommuner og regioner, der ligesom os ønsker at skabe mere mobilitet – særligt hvor det mangler. Som vil gøre en forskel for klimaet, mindske trængsel og styrke kollektiv transport. Dermed kan vi gå bredt ud i større geografier med indsatser til både virksomheder, uddannelsesinstitutioner og borgere. Og vi kan tilbyde platformen til brugerne uden gebyr.

I nabogo er vi ambitiøse, hurtigløbende og sætter en ære i at være en god samarbejdspartner. Bag nabogo står en gruppe mennesker, som er dybt engagerede i mobilitet og adfærdsforandringer, og som ønsker at skabe en mere bæredygtig verden.